afb. Ernst van Mackelenbergh, Rosmalen
Iconografie: de fiere jonge vrouw, gesluierd en gehuld in een lang gewaad, houdt in de rechterhand een palmtak, in haar linkerhand heeft ze een zwaard. Cornelia zou geleefd hebben in Noord-Afrika in de eerste eeuwen van het christendom. Als plaats van haar marteldood wordt zowel Tessalonica als Tunis genoemd. De legende rond Cornelia is echter uiterst vaag en hypothetisch. Cornelia komt steeds met een aantal al even onduidelijk gezellen voor, waarvan soms de namen worden genoemd: Anesius, Felix, Deodolus, Protida en Valeria. Deze Deodolus is waarschijnlijk identiek met Teodolus, een martelaar uit Tessalonica, wiens feestdag gevierd wordt op 2 april. Anesius zou dezelfde zijn als Anisius, een bisschop van Tessalonica, volgens het Martyrologium uit Noord-Afrika afkomstig. De naam 'Cornelia' kwam daar regelmatig voor. De gezamenlijke feestdag van deze martelaren wordt gevierd op 31 maart. | 55 |
1984 |
A.M. Koldeweij en F.J. van der VaartDe 125 beelden: ikonografie en heiligenlevens125 Heiligenbeelden in de St. Janskathedraal te 's-Hertogenbosch (1984) 55 |
Nomina Benefactorum, qui insigne aliquod ornamentum dederunt Cathedrali (1856-1944) 17
Ronald Glaudemans, De Sint-Jan te 's-Hertogenbosch : Bouwgeschiedenis en bouwsculptuur 1250-1550 (2017) 152
Jan Mosmans, De St Janskerk te 's-Hertogenbosch (1931) 534